Etsimme hyvän elämän sanansaattajia

OSG_rekry.jpg

Oletko viestijä tai graafikko, joka haluaa tehdä niin asiakkaiden kuin kollegojesi elämästä hyvää? Meillä on OSG Viestinnässä aina haku päällä. Otamme mielellämme vastaan avoimia hakemuksia viestinnän ammattilaisilta ja graafikoilta, jotka haluavat viedä eteenpäin hyvän elämän sanomaa. Toivomme hakijoilta vähintään kolmen vuoden työkokemusta sekä valmiutta tarttua uusiin tehtäviin ennakkoluulottomasti ja välillä ripeälläkin aikataululla. Taustasi voi olla viestinnästä, mediasta tai markkinoinnista. Graafikoilta toivomme kokemusta lehtien taitosta ja/tai digitaalisesta suunnittelusta.

Tarjoamme aidosti kivan ja lämminhenkisen työyhteisön, monipuolisia työtehtäviä sekä työpöydän Helsingin tai Turun toimistollamme.

Lähetä avoin hakemus ja CV tai kysy lisää toimitusjohtaja Toni Pereziltä, p. 0400 630 063, toni.perez@osg.fi

Kerro hakemuksessasi, millaisista työtehtävistä olisit kiinnostunut, työhistoriastasi sekä siitä, mitä hyvä elämä sinulle merkitsee.

Luther ja hyvä elämä

blogi_kuva.jpg

Vuosi 2017 on kulunut juhlien. Suomi täyttää täydet sata ja Pikku kakkonenkin jo 40 vuotta. Reformaation 500-vuotinen merkkivuosi huipentui marraskuussa. Juhlat ovat hieno asia, koska muuten kaikki olisi vain arkea.

Olin Lutherin kanssa samassa pitopöydässä. Ei se ihan larppaamista ollut, kun vain Luther oli rooliasussa, mutta oli yllättävän elämyksellistä miettiä herkkuja notkuvan pöydän ääressä, mitä 500 vuotta sitten tapahtui. Millaista tarinaa silloin elettiin? Mitäköhän Ransu Karvakuono olisi kysynyt Lutherilta tai hänen vaimoltaan Katharinalta? Ehkäpä jotain perheen Tölpel-nimisestä koirasta.

Kieli on olennainen osa tarinaa. Onneksi Mikael Agricola oli Lutherin oppilas, jotta viesti kaikille yhteisestä kielestä rantautui myös Suomeen. Kansankielen tärkeys ja sanoman ymmärtäminen olivat kirjakielen synnyn perusta. Kielen, jota voi kirjoittaa, painaa ja lukea. Muutama sata vuotta myöhemmin Aleksis Kivi osoitti, kuinka kauniisti ja runollisesti suomen kieli soi paperilla.

On mahtavaa saada tekstintekijänä olla osa ketjua, jossa kieli – kirjoitettu sana – jakaa tietoa, lisää ymmärrystä ja oikeudenmukaisuutta, hyvää elämää. Sanat voi toki nykyään jakaa digitaalisesti, mutta Twitteriin ja WhatsAppiinkin ne pitää kuitenkin kirjoittaa.

Kun mieltyy omaan äidinkieleensä, löytää siitä joka päivä jotain uutta. Kieli kehittyy ja laajenee – käsitteet saavat uudenlaisia merkityksiä. Hyvä informatiivinen kieli on helposti omaksuttavissa olevaa ja nautittavaa. Edelleenkään kirjoittajan ei kannata kompastua kapulakieleen ja munkkilatinaan. Kielihistoriallisia termejä muuten molemmat.

 

 

Ole johdonmukainen ja läpinäkyvä: 6 vinkkiä vaikuttajayhteistyöhön

Yksittäiset bloggaajat ja vloggaajat tavoittavat nykyisin suurempia yleisöjä kuin perinteiset mediat. Ajatus liian suurien summien tuhlaamisesta vaikuttajayhteistyöhön ei kuitenkaan pidä paikkaansa, ainakaan jos katsotaan Altimeterin toteuttamaa tutkimusta, jossa aiheesta kysyttiin aktiivisesti vaikuttajayhteistyötä tekeviltä yrityksiltä. Tutkimuksen mukaan 34 % vaikuttajien kanssa tehtävistä yhteistyökampanjoista kustansi enintään 5 000 dollaria ja vain 7 % kampanjoista maksoi yli 100 000 dollaria. 14 % yrityksistä tarjosi vaikuttajalle tuotteita korvauksena yhteistyöstä rahallisen korvauksen sijaan.

Influencer.jpg

Tässä kuusi vinkkiä kaikille, jotka ovat kiinnostuneita yhteistyöstä vaikuttajien kanssa. Vinkit perustuvat toimistomme omaan kokemukseen vaikuttajayhteistyöstä.

1. Valmistaudu maksamaan hyvin tehdystä työstä

Bloggaajat eivät enää tee työtä ilmaiseksi. He ovat alansa ammattilaisia ja bloggaavat usein portaalien alla. Valmistaudu siis maksamaan näkyvyydestä. Eksklusiiviset bloggaajatapahtumat tai ulkomaanreissut saattavat joskus tuoda näkyvyyttä ilman erillistä kompensaatiota, mutta tästä ei ole takeita. Altimeterin tekemässä tutkimuksessa 72 % vaikuttajista nimesi yritysten suurimmaksi mokaksi riittämättömän korvauksen.

2. Käytä PR-toimistoa

PR-toimisto voi toimia puskurina yrityksesi ja vaikuttajan välillä. Jos yrityksen markkinointiosasto, some-tiimi ja viestintä ottavat toisistaan tietämättä yhteyttä samaan vaikuttajaan, voi tilanne vaikuttaa sekavalta bloggaajan näkökulmasta. Tällöin auttaa, jos PR-toimisto toimii ainoana kontaktina bloggaajan suuntaan ja välittää tälle yhteistyöehdotukset. Neutraali välikäsi osaa myös huomioida erilaiset tavat ja vaihtoehdot tehdä yhteistyötä. Bloggaajat eivät halua julkaista valmiiksi tehtyjä artikkeleja, vaan pitää kiinni omasta tyylistään tehdä asioita. He myös tuntevat parhaiten oman yleisönsä. Anna vaikuttajien käyttää luovuuttaan ja kysy, mikä heidän mielestään olisi paras tapa kertoa asiasta seuraajilleen.

3. Hyödynnä useampaa kanavaa

Vaikuttajayhteistyö ja perinteinen PR eivät sulje toisiaan pois, ja monikanavainen viestintä onkin nykyisin arkipäivää. Samat teemat toimivat niin lehdistötiedotteessa kuin bloggaajayhteistyössä. Muista kuitenkin antaa bloggaajalle tilaa tehdä työnsä omalla tavallaan.

4. Ole johdonmukainen

Vaikuttajasuhteita kannattaa rakentaa suunnitelmallisesti ja johdonmukaisesti. Hyvän suhteen luominen edellyttää aktiivista yhteydenpitoa. Älä heittele palloja satunnaisesti eri bloggaajille, vaan keskity muutamaan vaikuttajaan, joiden kanssa yhteistyö rullaa sujuvasti. Tuo toiveesi ja molempien osapuolten vastuut selkeästi esiin, niin vältyt sekaannuksilta.

5. Lähesty bloggaajaa suoraan

Yksi vaikuttajaviestinnän kuumimmista kysymyksistä on, että tulisiko yrityksen lähestyä bloggaajaa suoraan vai portaalia. Pidempiaikaisessa yhteydenpidossa suosittelen olemaan yhteydessä suoraan bloggaajaan. Portaalit voivat kuitenkin olla suureksi avuksi, jos vaikuttajakenttä ei ole sinulle vielä tuttu. Portaalin yhteyshenkilö voi suositella sinulle sopivia vaikuttajia ja varmistaa, että saat rahoillesi vastinetta. Portaali voi toimia hyvänä väylänä myös siinä tapauksessa, että tavoitteenasi on saada näkyvyyttä kertaluontoiselle kampanjalle pysyvien suhteiden rakentamisen sijaan.

6. Ole läpinäkyvä

Vaikuttajien, etenkin tubettajien, suurten yleisöjen joukossa on myös paljon lapsia ja nuoria. Vaikuttajat ovat usein halukkaita tekemään yhteistyötä brändien kanssa, mutta pidä kuitenkin huoli siitä, että yleisö tietää kyseen olevan markkinoinnista. Harhaanjohtava viestintä voi aiheuttaa närkästystä ja tulevaisuudessa johtaa jopa raastupaan. Mediakentän muuttuessa myös markkinointia koskevat lait tulevat muuttumaan, joten asia kannattaa huomioida jo nyt.

Kirjoitus on julkaistu EACD:n blogissa englanniksi.

Toni Perez on OSG Viestinnän toimitusjohtaja, joka seuraa itse aktiivisesti matkailu- ja ruokablogeja ja haaveilee matkablogin perustamisesta, kun hänen lapsensa ovat vanhempia.

Kysymyksiä? Ota yhteyttä toni.perez@osg.fi

Mitä yhteistä on viestinnällä ja kakkulapiolla?

dreamstime_l_87530182.jpg

Sana brändi liitetään usein pelkästään markkinointiin. Termiä voidaan kuitenkin lainata sujuvasti myös viestinnän käyttöön ja hyödyntää sitä viestintästrategian tukena. Yksinkertaisesti määriteltynä viestintäbrändi rakentuu yrityksen imagon ja maineen edistämisen varaan: millaisia mielikuvia yrityksestä halutaan välittää ulkoisessa ja sisäisessä viestinnässä?

Brändi tekee tuotteesta tai palvelusta ainutlaatuisen, joten vastaavasti myös viestinnän tulee olla omaperäistä. Sopivan viestintästrategian löytäminen, rakentaminen, ylläpitäminen ja päivittäminen vaativat aikaa ja ammattitaitoa.

Tässä muutama asia, jotka kannattaa ottaa huomioon viestintäbrändiä ja -strategiaa suunnitellessa.

Anna vaikuttava ja rehellinen viestintälupaus

Lähde liikkeelle näistä kysymyksistä: mitä yritys lupaa tarjota asiakkailleen, onko se mahdollista toteuttaa ja miten tämän lupauksen toteutumista voidaan edistää ulkoisella ja sisäisellä viestinnällä? Viestintälupauksen kannattaa olla sellainen, että se tekee asiakkaisiin vaikutuksen, muttei ole kuitenkaan mahdoton toteuttaa.

Mieti esimerkiksi, millaisen hyvän elämän lupauksen organisaatio voisi antaa, tai pohdi, millainen yhteiskunnallinen merkitys organisaation toiminnalla on.

Viestintälupauksen takana on oltava myös ymmärrys yhteisistä tavoitteista ja arvoista. Selkeä viestintäbrändi antaakin parhaimmillaan yrityskulttuurille toimintaraamit ja luo yhteishenkeä. Niinpä viestintästrategiaa suunnitellessa ei kannata unohtaa sisäisen viestinnän asemaa työyhteisöä lujittavana liimana.

Tarjoile brändiä siivu kerrallaan

Jos kuvitellaan, että yrityksen brändi on kokonainen kakku, brändiviestintä on kakkulapio, joka antaa siitä kuluttajille sopivaksi leikattuja siivuja. Brändiviestinnän tehtävä on toisin sanoen tarjoilla eri kohderyhmille ja tilanteisiin kohdennettuja mielikuvia tuotteista tai palveluista. Siksi viestinnässä on tärkeää luoda suunnitelmat ja säännöt sille, millaisia kokonaisuuksia asiakkaille esitellään ja millä tavoin.

Kakkulapiota käyttäessä on hyvä kiinnittää huomiota viestinnän kohteena oleviin ihmisiin ja erityisesti heidän tarpeisiinsa, joihin tuotteen tai palvelun halutaan vastaavan. Millaisen palan kakkua he haluavat?

Hyödynnä yrityksen henkilöbrändejä viestinnässä

Meillä kaikilla on oma henkilöbrändimme, joka on läsnä kaikessa kommunikaatiossa. Se muodostuu potentiaalisen asiakkaan mielessä ensivaikutelman perusteella viestijän ulkonäöstä, persoonallisuudesta, käyttäytymisestä sekä hänen tavastaan puhua ja kirjoittaa. Yrityksen brändin kasvoina toimii sen henkilöstö.

Näitä kasvoja kannattaa hyödyntää myös viestinnässä. Me ihmiset haluamme kommunikoida ihmisten, ei robotin, automaatin tai kasvottoman yrityksen kanssa. Asiakkaita kiinnostavat usein etenkin yrityksen johtohenkilöt ja heidän henkilöbrändinsä. Niiden perusteella syntyvien mielikuvien tulisi sopia yhteen  yrityksen arvojen ja imagon kanssa, mutta niissä on tärkeää näkyä myös yksilöllisiä piirteitä.

Ihmisläheiseksi hiottu brändiviestintä antaa yhdessä viestintästrategian kanssa mielikuvan ihmistenvälisestä viestinnästä, jossa kumpikaan osapuoli ei jää kasvottomaksi tai ulkopuoliseksi.

Kirjoittaja on viestintäassistentti, joka on kiinnostunut erityisesti lukijalähtöisestä kirjoittamisesta.

5 syytä, miksi positiivisuus tehoaa viestinnässä parhaiten

Muista positiivisuus, se myy! Mutta miksi? Positiivinen tunneviestintä ei ole enää mikään uusi juttu, ja monen korvissa se saattaa vaikuttaa jo jopa loppuun kuluneelta kliseeltä. Sen tehosta löytyy kuitenkin monia tieteellisesti todistettuja perusteluja.

1. Tunteet tarttuvat

Iloiseen tekstiin on vaikeampi vastata negatiivisesti kuin aiheen ikäviä puolia painottavaan kirjoitukseen. Voimakkaiden tunteiden on todettu tarttuvan ihmisestä toiseen, joten tekstin sävyllä ja kuvissa esiintyvien ilmeillä on suuri merkitys niiden vastaanoton kannalta. Sosiaalisen median kanavat eivät siis turhaan korosta tunteisiin pohjautuvia reagointimahdollisuuksia. Niissä myönteisesti vastaaminen on tehty helpommaksi kuin kielteisen palautteen antaminen. Netissä et voi siltikään välttyä ikäviltä kommenteilta, joten kannattaa kohdata someraivo tyynesti.

2. Viesti menee helpommin perille

Myönteisyys herättää empatiaa, joka rakentaa luottamusta ja mahdollistaa yhteistyön viestijän ja vastaanottajan välillä. Tavallisesti positiivisuus ei herätä torjumisreaktiota vaan luontaisen kiinnostuksen. Lukija kokee hyötyvänsä tekstistä tai videosta, mikäli se synnyttää hänessä empatiaa ja hyväntuulisuutta. Ja jos hän kokee saavansa hyötyä hengentuotteestasi, hän haluaa tutustua siinä mainittuun tuotteeseen tai sen aiheeseen lisää. Samalla hän keskittyy lukemaansa ja näkemäänsä paremmin.

3. Tunteet vaikuttavat ostospäätökseen

Miten teet päätöksesi? Monet väittävät käyttävänsä ensisijaisesti järkeä käydessään ostoksilla, lainaneuvotteluissa tai suunnitellessaan esimerkiksi lomamatkaansa. Todellisuudessa tunteemme ratkaisevat näissä asioissa enemmän – käytämme järkeä lähinnä vain perustellaksemme päätöksemme. Markkinointiviestinnässä on siis olennaista myydä tunteita, jotka asiakas saa ostoksen tai palvelun myötä. Panostamalla myönteisyyteen luomme vastaanottajille tarpeen saada lisää hyvää oloa. Tyytyväinen asiakas palaa tunnetusti takaisin!

4. Parannat itsetuntoasi ja hyvinvointiasi

Kun kirjoitat positiivisia asioita, vaikutat paitsi vastaanottajiin myös itseesi. Tulet todennäköisesti hyvälle tuulelle kertomalla esimerkiksi jostakin työyhteisösi mahtavasta oivalluksesta. Toistuvat miellyttävät ajatukset ja tuntemukset puolestaan auttavat vahvistamaan itsetuntoasi. Hyvän itsetunnon omaava viestijä suhtautuu sekä itseensä että työhönsä tasapainoisesti, mikä parantaa työtehoa. Positiivisen sisäisen puheen on todettu lisäksi parantavan terveyttä, hyvinvointia ja jopa ihmissuhteitamme.

5. Aitous ratkaisee

Vaikka voimme jopa huijata kehoamme tekohymyllä, aidot tunteet vaikuttavat tutkitusti teeskenneltyjä tehokkaammin – erityisesti viestinnässä. Muista, ettei positiivisuutta myöskään kannata yrittää tunkea väkisin mukaan sellaiseen tiedottamiseen tai uutisointiin, jonka aiheena on jokin ikävä asia. Pyri sen sijaan löytämään myönteinen lähestymistapa neutraaleihin asioihin aina kun mahdollista.

Huomioithan, ettei positiivinen viestintä tarkoita kielteisten verbien, ilmeiden tai eleiden puuttumista vaan myönteisten, kannustavien ja rakentavien sanojen ja eleiden suosimista.

Kirjoittaja on viestintäassistenttina Turun toimistolla kesän ajan ja on ollut aiemmin viestintäharjoittelijana OSG Viestinnässä.