Aitous tehoaa markkinointiviestinnässä

Saimaannorpat Siiri ja Pullervo, WWF:n livekameran eli Norppaliven kaksi päätähteä, hurmasivat suomalaiset 3.5.­–1.6. välisenä aikana. Suoraa lähetystä rantakiven tapahtumista katsottiin kuukaudessa yli kaksi miljoonaa kertaa.

Norppaliven tarkoituksena oli valistaa saimaannorppien suojelusta. Siinä onnistuttiin hienosti, sillä laajan mielenkiinnon lisäksi se innosti yli sata ihmistä luopumaan verkkokalastuksesta Saimaalla.

Miksi norppien köllöttely kivellä vetosi katsojiin niin tehokkaasti ja mitä voimme oppia siitä?

1. Eläimet herättävät sympatiaa. Norpat ovat pyöreitä ja rauhallisia otuksia, joihin on helppo liittää inhimillisiä piirteitä. Siirin ja Pullervon rennosta elämäntavasta haluttiin jopa ottaa mallia omaan arkeen.

2. Tuttuus herättää kiinnostusta. Järvimaisema on oleellinen osa suomalaisuutta, ja norpissa tunnistettiin myös monia tuttuja piirteitä: nekin tykkäävät auringonotosta, puolustavat kärkkäästi reviiriään ja vilauttelevat kesäaikaan.

3. Anna yleisölle valtaa. Katsojat saivat seurata livelähetystä ympäri vuorokauden, ja heitä kannustettiin raportoimaan kiven tapahtumista somessa. Yleisö myös valitsi urosnorpan kutsumanimen äänestämällä.

4. Kuvat luovat tunnesiteen kohteeseen. Mikä kertoisi paremmin norppien elämästä kuin norpat itse? Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja videokuva vielä enemmän. Livelähetys korostaa lisäksi aitouden vaikutelmaa.