Kansainvälistä kesäopiskelua Berliinissä

Osallistuin heinäkuun alussa kansainväliseen, nuorille markkinointiviestinnän ammattilaisille tarkoitettuun EACA International Summer Schooliin. Berliinissä pidetyn viikon mittaisen koulutuksen tarkoituksena oli upottaa uraansa aloittelevat nuoret entistä syvemmälle mainos- ja viestintäalaan sekä jalostaa meidät tuottamaan entistä parempia ja kekseliäämpiä kampanjoita.

Kurssi koostui päivisin pidetyistä luennoista sekä lopputyöstä, jossa tuotettiin vahvalla digitaalisella kulmalla varustettu mainoskampanja saksalaiselle teleoperaattorille Deutsche Telekomille. Viikko huipentui perjantaina järjestettyyn pitch-tilaisuuteen, jossa jokainen ryhmä esitti ideansa tuomaristolle mahdollisimman vetoavasti. Tuomaristo koostui kahdesta EACA:n jäsenestä sekä Deutsche Telekomin ja heidän mainostoimistonsa DDB:n edustajista.

Meidät jaettiin heti kurssin aluksi ryhmiin, joissa ideoimme lopputyön ja koostimme perjantaina kurssin päätteeksi esittelemämme presentataation. Oma ryhmämme sai nimen ”The Big Five”, sillä jokainen meistä oli kotoisin eri maasta: Saksasta, Sveitsistä, Italiasta, Espanjasta ja minä Suomesta.

Luentojen aiheet olivat mielenkiintoisia, mutta parasta kesäkoulussa oli mielestäni juuri monikansallisessa ryhmässä työskentely. Ryhmämme kemiat kohtasivat hyvin, ja ajatustenvaihto sujui ryhmäläisten vaihtelevasta englannin kielen tasosta huolimatta. Vaikka ehdotustamme ei valittukaan kurssin parhaaksi, jäi kaikille yhdessä työskentelystä hyvät fiilikset.

Monikansallisessa luokassa nousivat esiin eri kulttuureissa arvostetut asiat ja työskentelytavat. Suurin osa kurssin järjestäjistä ja opettajista oli brittejä, ja kurssilla huomasi selkeästi, miten paljon englanninkielisessä maailmassa painotetaan esiintymistaitojen tärkeyttä. Saimme esiintymisvalmennusta entiseltä näyttelijältä Siobhan Stanleyltä, jonka intensiivinen luento olikin mielestäni kurssin paras.

Moni kurssin osallistuja työskenteli todella isossa, kansainvälisessä mainostoimistossa. Vaikka suuret toimistot tarjoavat varmasti mielenkiintoisia ja haastavia työtehtäviä, kuulostivat niiden organisaatiorakenteet aika jähmeiltä. Toisaalta monet ongelmat olivat samoja maasta riippumatta: vaikka työ markkinointiviestinnän parissa on kivaa, välillä tulee myös hankalia tilanteita ja väärinymmärryksiä.

Kurssin tiiviin aikataulun vuoksi Berliiniin tutustuminen jäi valitettavasti hieman vähemmälle, mutta onneksi ehdimme ryhmäni kanssa hieman tutustua toisiimme sekä keskustella kotimaidemme välisistä eroista ja yhtäläisyyksistä. Kerroin, että Suomessa ihmiset välttävät aina viimeiseen asti vieraan ihmisen viereen istumista julkisissa kulkuneuvoissa. Paljastui, että sama tapa on myös Saksassa!

 

EACA, eli European Association of Communications Agencies haluaa parantaa markkinointiviestinnän tasoa Euroopassa. Heidän perustamansa Edcom-instituutti järjestää koulutuksia alan ammattilaisille ja opiskelijoille ympäri Eurooppaa.

 Kirjoittaja on viestintäkonsultti, joka tykkää Berliinistä kaupungissa näkyvän historian ja hyvän sushin vuoksi.