Kohtaa someraivo tyynesti − 5 vinkkiä somen käyttöön

1. Varmista, ettei viestisi jää Facebookin ansaintalogiikan vangiksi
Facebookin ansaintalogiikka perustuu mainostettuihin ja sponsoroituihin julkaisuihin. Tällä hetkellä kaupallisten Facebook-sivujen julkaisut tavoittavat orgaanisesti vain noin 15 prosenttia sivun seuraajista. Jos haluat tavoittaa kovalla työllä ansaitsemasi seuraajat, mainosta julkaisujasi. Facebook-mainonta on edullista suhteessa julkaisun tekemiseen käytettyyn aikaan. Mainostaminen ei vähennä sisällön arvoa. Päinvastoin  sillä varmistetaan, ettei sisältösi ei jää Facebookin ansaintalogiikan panttivangiksi. Kannattaa myös pitää mielessä, että maksettu levinneisyys ruokkii orgaanista levinneisyyttä Facebookissa.

2. Panosta kumppanuuksiin
Viestinnällä, jolla pyritään luomaan uusi internet-ilmiö, on usein kallis ja epävarma tie menestykseen. Toimiessaan tulokset ovat mahtavia, mutta usein ilmiöiden toimivuudella on harvemmin takeita, sillä orgaaninen levinneisyys ei ole koskaan taattua ja hyväkin idea hukkuu usein internet-sisällön massaan. Lisäksi brändien on vaikea kilpailla huomiosta estottomasti viihdesisältöä työkseen tekevien tubettajien ja snäppääjien kanssa. Oman viraalisisällön sijaan kannattaakin harkita kumppanuuksia some-vaikuttajien kanssa. Vaikuttajakumppaniksi kannattaa valita persoonia, jotka edustavat brändiäsi myös kampanja-aikojen ulkopuolella, joten valintaprosessiin kannattaa satsata. 

3. Uskallus palkitaan
Internet on täynnä geneeristä massamainontaa. Valitettavan monet yritykset käyttävät sosiaalisen median kanavia lähes yksinomaan mainostuskanavana, jolloin some-sisältö kilpailee loppumattoman internet-mainonnan meressä. Sosiaalisessa mediassa on mahdollista tavoittaa asiakkaat viestinnällisellä sisällöllä, joka erottuu mainonnan massasta.  Se usein vaatii usein uskallusta poiketa yksittäisten mainoskorulauseiden sanomasta. Yrityksesi pitäisi uskaltaa ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin kentällä, jossa yrityksesi toimii. On kuitenkin tärkeää, että sosiaalisessa mediassa ilmaistut mielipiteet ovat tarkkaan harkittuja ja sidottuja yrityksesi arvomaailmaan ja strategiaan. 

4. Mitä ikinä teetkään, joku pahoittaa mielensä siitä
Sosiaalinen media on luonut kulttuurin, jossa valittamisesta ja väittelystä on tullut monen ihmisen ajanvieton muoto. Itse kukin voi myöntää, että pätemisen tarpeen ja nettiraivon tuoma adrenaliiniryöppy on joskus ottanut vallan. Erityisesti yritykset, joilla on uskallusta ilmaista itseään erottuvasti, kohtaavat usein epämiellyttäviä tilanteita. Facebookin kommenttiosioissa voidaan kritisoida, valittaa tai naljailla yrityksen kustannuksella.  Kommentteihin kannattaa suhtautua vakavasti, mutta tyynesti. Ystävällisetkin pikavastineet tai nokkelat vastakommentit tunneryöpyn pohjalta tehtyihin mielipidekirjoituksiin voivat johtaa tilanteen kärjistymiseen. Pidä siis pää kylmänä ja analysoi tapaus perusteellisesti.  Kriisiviestintäsuunnitelman tarve korostuu somessa.

5. Jos luet tätä tekstiä vuonna 2017 tai myöhemmin, olet todennäköisesti haaskannut aikaasi
Sosiaalinen media ja tavat viestiä muuttuvat jatkuvasti. Internet on täynnä vinkkejä siihen, miten sosiaalisessa mediassa kannattaa ja pitää viestiä. Ohjeista voi saada hyviä ideoita, mutta varmista, että neuvot ovat ajan tasalla. Vakiintuneidenkin some-kanavien luonteet muuttuvat jatkuvasti, joten sosiaalisessa mediassa viestiminen vaatii omistautumista, aikaa ja ketteryyttä.  Riippumatta sosiaalisen median kehityksestä ja trendeistä, on hyvä varmistaa että yrityksesi viestintä somessa on tulevaisuudessakin pitkäjänteistä ja tavoitteellista, yrityksen strategiaan sidottua toimintaa, jonka tulokset mitataan ja analysoidaan.