Ole johdonmukainen ja läpinäkyvä: 6 vinkkiä vaikuttajayhteistyöhön

Yksittäiset bloggaajat ja vloggaajat tavoittavat nykyisin suurempia yleisöjä kuin perinteiset mediat. Ajatus liian suurien summien tuhlaamisesta vaikuttajayhteistyöhön ei kuitenkaan pidä paikkaansa, ainakaan jos katsotaan Altimeterin toteuttamaa tutkimusta, jossa aiheesta kysyttiin aktiivisesti vaikuttajayhteistyötä tekeviltä yrityksiltä. Tutkimuksen mukaan 34 % vaikuttajien kanssa tehtävistä yhteistyökampanjoista kustansi enintään 5 000 dollaria ja vain 7 % kampanjoista maksoi yli 100 000 dollaria. 14 % yrityksistä tarjosi vaikuttajalle tuotteita korvauksena yhteistyöstä rahallisen korvauksen sijaan.

Influencer.jpg

Tässä kuusi vinkkiä kaikille, jotka ovat kiinnostuneita yhteistyöstä vaikuttajien kanssa. Vinkit perustuvat toimistomme omaan kokemukseen vaikuttajayhteistyöstä.

1. Valmistaudu maksamaan hyvin tehdystä työstä

Bloggaajat eivät enää tee työtä ilmaiseksi. He ovat alansa ammattilaisia ja bloggaavat usein portaalien alla. Valmistaudu siis maksamaan näkyvyydestä. Eksklusiiviset bloggaajatapahtumat tai ulkomaanreissut saattavat joskus tuoda näkyvyyttä ilman erillistä kompensaatiota, mutta tästä ei ole takeita. Altimeterin tekemässä tutkimuksessa 72 % vaikuttajista nimesi yritysten suurimmaksi mokaksi riittämättömän korvauksen.

2. Käytä PR-toimistoa

PR-toimisto voi toimia puskurina yrityksesi ja vaikuttajan välillä. Jos yrityksen markkinointiosasto, some-tiimi ja viestintä ottavat toisistaan tietämättä yhteyttä samaan vaikuttajaan, voi tilanne vaikuttaa sekavalta bloggaajan näkökulmasta. Tällöin auttaa, jos PR-toimisto toimii ainoana kontaktina bloggaajan suuntaan ja välittää tälle yhteistyöehdotukset. Neutraali välikäsi osaa myös huomioida erilaiset tavat ja vaihtoehdot tehdä yhteistyötä. Bloggaajat eivät halua julkaista valmiiksi tehtyjä artikkeleja, vaan pitää kiinni omasta tyylistään tehdä asioita. He myös tuntevat parhaiten oman yleisönsä. Anna vaikuttajien käyttää luovuuttaan ja kysy, mikä heidän mielestään olisi paras tapa kertoa asiasta seuraajilleen.

3. Hyödynnä useampaa kanavaa

Vaikuttajayhteistyö ja perinteinen PR eivät sulje toisiaan pois, ja monikanavainen viestintä onkin nykyisin arkipäivää. Samat teemat toimivat niin lehdistötiedotteessa kuin bloggaajayhteistyössä. Muista kuitenkin antaa bloggaajalle tilaa tehdä työnsä omalla tavallaan.

4. Ole johdonmukainen

Vaikuttajasuhteita kannattaa rakentaa suunnitelmallisesti ja johdonmukaisesti. Hyvän suhteen luominen edellyttää aktiivista yhteydenpitoa. Älä heittele palloja satunnaisesti eri bloggaajille, vaan keskity muutamaan vaikuttajaan, joiden kanssa yhteistyö rullaa sujuvasti. Tuo toiveesi ja molempien osapuolten vastuut selkeästi esiin, niin vältyt sekaannuksilta.

5. Lähesty bloggaajaa suoraan

Yksi vaikuttajaviestinnän kuumimmista kysymyksistä on, että tulisiko yrityksen lähestyä bloggaajaa suoraan vai portaalia. Pidempiaikaisessa yhteydenpidossa suosittelen olemaan yhteydessä suoraan bloggaajaan. Portaalit voivat kuitenkin olla suureksi avuksi, jos vaikuttajakenttä ei ole sinulle vielä tuttu. Portaalin yhteyshenkilö voi suositella sinulle sopivia vaikuttajia ja varmistaa, että saat rahoillesi vastinetta. Portaali voi toimia hyvänä väylänä myös siinä tapauksessa, että tavoitteenasi on saada näkyvyyttä kertaluontoiselle kampanjalle pysyvien suhteiden rakentamisen sijaan.

6. Ole läpinäkyvä

Vaikuttajien, etenkin tubettajien, suurten yleisöjen joukossa on myös paljon lapsia ja nuoria. Vaikuttajat ovat usein halukkaita tekemään yhteistyötä brändien kanssa, mutta pidä kuitenkin huoli siitä, että yleisö tietää kyseen olevan markkinoinnista. Harhaanjohtava viestintä voi aiheuttaa närkästystä ja tulevaisuudessa johtaa jopa raastupaan. Mediakentän muuttuessa myös markkinointia koskevat lait tulevat muuttumaan, joten asia kannattaa huomioida jo nyt.

Kirjoitus on julkaistu EACD:n blogissa englanniksi.

Toni Perez on OSG Viestinnän toimitusjohtaja, joka seuraa itse aktiivisesti matkailu- ja ruokablogeja ja haaveilee matkablogin perustamisesta, kun hänen lapsensa ovat vanhempia.

Kysymyksiä? Ota yhteyttä toni.perez@osg.fi