5 syytä, miksi positiivisuus tehoaa viestinnässä parhaiten

Muista positiivisuus, se myy! Mutta miksi? Positiivinen tunneviestintä ei ole enää mikään uusi juttu, ja monen korvissa se saattaa vaikuttaa jo jopa loppuun kuluneelta kliseeltä. Sen tehosta löytyy kuitenkin monia tieteellisesti todistettuja perusteluja.

1. Tunteet tarttuvat

Iloiseen tekstiin on vaikeampi vastata negatiivisesti kuin aiheen ikäviä puolia painottavaan kirjoitukseen. Voimakkaiden tunteiden on todettu tarttuvan ihmisestä toiseen, joten tekstin sävyllä ja kuvissa esiintyvien ilmeillä on suuri merkitys niiden vastaanoton kannalta. Sosiaalisen median kanavat eivät siis turhaan korosta tunteisiin pohjautuvia reagointimahdollisuuksia. Niissä myönteisesti vastaaminen on tehty helpommaksi kuin kielteisen palautteen antaminen. Netissä et voi siltikään välttyä ikäviltä kommenteilta, joten kannattaa kohdata someraivo tyynesti.

2. Viesti menee helpommin perille

Myönteisyys herättää empatiaa, joka rakentaa luottamusta ja mahdollistaa yhteistyön viestijän ja vastaanottajan välillä. Tavallisesti positiivisuus ei herätä torjumisreaktiota vaan luontaisen kiinnostuksen. Lukija kokee hyötyvänsä tekstistä tai videosta, mikäli se synnyttää hänessä empatiaa ja hyväntuulisuutta. Ja jos hän kokee saavansa hyötyä hengentuotteestasi, hän haluaa tutustua siinä mainittuun tuotteeseen tai sen aiheeseen lisää. Samalla hän keskittyy lukemaansa ja näkemäänsä paremmin.

3. Tunteet vaikuttavat ostospäätökseen

Miten teet päätöksesi? Monet väittävät käyttävänsä ensisijaisesti järkeä käydessään ostoksilla, lainaneuvotteluissa tai suunnitellessaan esimerkiksi lomamatkaansa. Todellisuudessa tunteemme ratkaisevat näissä asioissa enemmän – käytämme järkeä lähinnä vain perustellaksemme päätöksemme. Markkinointiviestinnässä on siis olennaista myydä tunteita, jotka asiakas saa ostoksen tai palvelun myötä. Panostamalla myönteisyyteen luomme vastaanottajille tarpeen saada lisää hyvää oloa. Tyytyväinen asiakas palaa tunnetusti takaisin!

4. Parannat itsetuntoasi ja hyvinvointiasi

Kun kirjoitat positiivisia asioita, vaikutat paitsi vastaanottajiin myös itseesi. Tulet todennäköisesti hyvälle tuulelle kertomalla esimerkiksi jostakin työyhteisösi mahtavasta oivalluksesta. Toistuvat miellyttävät ajatukset ja tuntemukset puolestaan auttavat vahvistamaan itsetuntoasi. Hyvän itsetunnon omaava viestijä suhtautuu sekä itseensä että työhönsä tasapainoisesti, mikä parantaa työtehoa. Positiivisen sisäisen puheen on todettu lisäksi parantavan terveyttä, hyvinvointia ja jopa ihmissuhteitamme.

5. Aitous ratkaisee

Vaikka voimme jopa huijata kehoamme tekohymyllä, aidot tunteet vaikuttavat tutkitusti teeskenneltyjä tehokkaammin – erityisesti viestinnässä. Muista, ettei positiivisuutta myöskään kannata yrittää tunkea väkisin mukaan sellaiseen tiedottamiseen tai uutisointiin, jonka aiheena on jokin ikävä asia. Pyri sen sijaan löytämään myönteinen lähestymistapa neutraaleihin asioihin aina kun mahdollista.

Huomioithan, ettei positiivinen viestintä tarkoita kielteisten verbien, ilmeiden tai eleiden puuttumista vaan myönteisten, kannustavien ja rakentavien sanojen ja eleiden suosimista.

Kirjoittaja on viestintäassistenttina Turun toimistolla kesän ajan ja on ollut aiemmin viestintäharjoittelijana OSG Viestinnässä.