Hiilijalanjäljillä

dreamstime_xl_80207150_muok.jpg

Käytämme OSG Viestinnässä mahdollisuuksien mukaan julkista liikennettä. Palaveri- ja haastattelumatkat taitetaan yleensä junalla tai pikavuorolla esimerkiksi Turun, Tampereen ja Helsingin välillä. Ja aina, jos aikataulut sallivat, niin Oulun, Rovaniemen ja Joensuunkin suuntaan mennään junalla. Pääkaupunkiseudulla bussit, metro ja lähijuna ovat usein taksia nopeampia ja myös edullisempia vaihtoehtoja. Ulkomaan messu- ja konferenssimatkat meilläkin toki lennetään.

Valitsemme julkisen liikenteen kahdesta syystä: se on ympäristöä säästävä tapa kulkea ja junassa tai bussissa pystyy työskentelemään tehokkaasti. Oman auton ratissa voi korkeintaan hoitaa asioita puhelimella. Kolmas syy, eikä ihan pieni sekään, on kustannusten kurissa pitäminen. Kymmenen matkaa sarjalipulla Turun ja Helsingin välillä maksaa saman verran kuin pari edestakaista reissua autolla. Meidän matkustusmäärissämme tämä on iso asia.

Meille junassa ja bussissa työskenteleminen on arkipäivää. Palaverimuistiot ja jutut syntyvät samassa tahdissa liikenteessä kuin työpöydän ääressäkin. Toki työskentely vaatii välillä keskittymistä, jos samaan junavaunuun osuus puhelias porukka tai lapsimatkustajalla on känkkäränkkäpäivä. Varhaisessa aamujunassa on välillä ihan harras tunnelma – tasainen läppärin näppäinten naputus siivittää osan porukan kesken jääneitä unia. Naputus kertoo myös siitä, että moni pitkää työmatkaa tekevä on vaihtanut auton julkiseen kulkuneuvoon.

Muokkaamme parhaillaan toimintamallejamme Ekokompassi-sertifikaatin mukaisiksi. Joukkoliikennettä on hyödynnetty toimistossamme jo vuosien ajan. Muutoksia listatessamme tämä kohta oli heti alussa mukava ruksata jo tehdyksi. Haluamme omalla toiminnallamme osoittaa, että joukkoliikenteen avulla voimme pienentää hiilijalanjälkeämme. Sovimme siis jatkossakin palaveriaikojamme julkisen liikenteen mukaan – onneksi esimerkiksi Turun ja pääkaupunkiseudun välillä yhteyksiä on paljon.

Lisää tietoa joukkoliikenteen ympäristövaikutuksista:

http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/vastuullisuus/ymparisto/

http://www.linja-autoliitto.fi/fi/tietoa-alasta/ymparisto/

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymp%C3%A4rist%C3%B6/artikkeli-1.226412