Viestintätoimistossa ideointi on arkipäivää. Ideoimme asiakkaillemme kampanjoita, erilaisia sisältöjä ja PR-näkökulmia. Mutta miten keksiä jatkuvasti uutta nopeatempoisessa työssä? Keräsimme tiimimme vinkit arkiseen ideointiin.
Ideoinnissa voi käyttää erilaisia työkaluja ja tekniikoita, jotka helpottavat yksin tai ryhmässä tapahtuvaa luovaa prosessia. Tekniikan valinta voi olla haastavaa, sillä erilaisia keinoja on lukematon määrä. Ideointitekniikan on sovittava tavoitteisiin, ideointiin osallistuville ja puitteisiin, joissa ideointi toteutetaan.
On eri asia ideoida lasten kanssa kuin vaikkapa ison yrityksen johtoryhmässä. Lapset pursuavat lähtökohtaisesti ideoita ja ovat valmiita tuomaan niitä esiin, kun taas aikuisia saattavat rajoittaa roolit, vastuut tai asiakeskeisyys. Myös erilaiset persoonat vaikuttavat ideointiin: kaikille ei ole luontevaa jakaa ideoitaan muiden edessä, kun taas toiset loistavat huomion keskipisteenä.
Turvaa luovuudelle
Ideointiin osallistuville voi antaa ennakkoon taustatiedot esimerkiksi ideoitavasta kampanjasta. Ideointia helpottaa, jos jokaisella on hieman aikaa pohdiskella ja pyöritellä aihetta ennen yhteistä aivoriihtä. Harvat timantti-ideat syntyvät kylmiltään.
Ideointia varten on tärkeää luoda psykologisesti turvallinen ympäristö, jossa kuka tahansa voi tuoda aluksi hölmöltäkin tuntuvat ideat esiin ilman pelkoa siitä, että ne lytätään tai sivuutetaan. Usein juuri niistä hölmöimmiltä tuntuvista idearaakileista voikin jalostua porukalla parhaimmat lopputulokset.
Ideoinnissa on tärkeää olla lähtökohtaisesti kannustava ja kehottaa jokaista välttämään itsekriittisyyttä. Toki on myös tärkeää ryhmässä tunnistaa ne vähän kehnommat ideat ja siirtyä eteenpäin.
Kun ei ole aikaa tekniikoille
Parhaimmillaan uusien ideoiden syntyä voi edistää porukassa ideointitekniikoiden avulla, mutta aina kiireisessä arjessa tähän ei ole aikaa. Luovuuden ruokkimiseen on olemassa myös monia arkisia keinoja.
Työarjessa ideointi voi pyöriä helposti arkisilla urilla. Uusi näkökulmia on vaikea löytää varsinkin, jos ideoi säännöllisesti saman aihealueen tai toimialueen ympärillä.
– Yritä lähestyä asiaa aivan uudesta näkökulmasta. Googlaamalla pääsee pitkälle, sillä kaikki ideat eivät ole valmiina aivojen syövereissä odottamassa – vaikka sitä ei haluaisikaan myöntää, kiteyttää viestintäkonsulttimme Juho Heikkinen.
Myös konkarikirjoittajamme, viestintäkonsultti Maija Rauha luottaa beg, steal or borrow -taktiikkaan.
– Aikojen alussa tämä tapahtui ulkomaisten lehtien hyllyn edessä kirjastossa tai kirjakaupassa, nykyään netissä. Inspiroidu siis muiden ideoista!
Jos ideasuoni ei oikein syki, voi kokeilla roolileikkiä.
– Joskus voi olla hyvä hypätä jonkun toisen saappaisiin. Ajattele ideoitavaa asiaa jonkun täysin eri-ikäisen, eri asemassa työskentelevän tai julkisuuden henkilön asemasta. Minkä idean tai ratkaisun lapsi keksisi? jatkaa viestintäkonsultti Sanna Kilpinen.
Ideointitekniikoista toimitusjohtajamme Toni Perezin mieleen on Pomodoro-tekniikka. Ideana on keskittyä lyhyen jakson ajan tehokkaasti yhteen tehtävään, jonka jälkeen pidetään lyhyt tauko ennen seuraavaa. Kokeile ideoida 20 minuuttia keskittyneesti ja sitten pidä tauko. Tekniikka sopii lähes kaikkeen työskentelyyn. Ideointiin toimii myös listaaminen.
– Listaa kaikkia mahdollisia ominaisuuksia ja asioita, jotka liittyvät kyseiseen asiaan. Listatuista ominaisuuksista voi kehkeytyä loistavia jatkoideoita, kertoo Perez.
Joskus oma kultaidea tai ensimmäiseksi saatu oivallus ei ole paras mahdollinen, vaikka siihen kovasti kiintyykin. Idean arviointi ja karsiminen on olennaista, ja ideoita kannattaakin testata työkaverilla.
– Se tarkoittaa valitettavasti myös sen oman kuningasidean hylkäämistä, sillä monesta kulman takana voi odottaa vielä parempi idea, toteaa Juho.
Listasimme tiimimme parhaimmat ja arkiset vinkit luovuuden tuskan selättämiseen:
- Jos mahdollista, tee hetki jotain muuta, kuten käy lenkillä, ja jatka sitten. Parhaat ideat syntyvät melkein aina muulloin kuin ideoidessa.
- Palaa lähtöruutuun. Usein kyse ei ole ideoiden puutteesta vaan siitä, että ajatukset ovat lähteneet väärille urille.
- Yritä lähestyä asiaa aivan uudesta näkökulmasta. Tämä tarkoittaa valitettavasti oman kuningasidean heivaamista roskakoriin, sillä kulman takana voi odottaa oikea timantti. Voit myös tarkastella asiaa jonkun toisen saappaissa – miten lapsi tai vaikkapa julkisuuden henkilö asian ratkaisisi?
- Googlaa aihealuetta. Niin inhottavaa kuin onkin myöntää, kaikki ideat eivät ole valmiina omissa aivoissa kaivamista odottamassa.
- Tiukan paikan tullen hyödynnä beg, steal or borrow -taktiikkaa. Inspiroidu siis muiden ideoista!
- Listaa kaikkia mahdollisia mieleen tulevia ominaisuuksia ja asioita, jotka liittyvät ideoitavaan asiaan.
- Pomodoro-tekniikka sopii lähes kaikkeen. Ideoi 20 minuuttia keskittyneesti ja sitten pidä tauko.
- Juo kuppi kahvia ja virkisty! Myös lounastauko auttaa.
Tarvitsetko apua ideoinnissa? Me autamme! Ota yhteyttä.