Lähtökohtaisesti meillä OSG Viestinnässä tuotettavissa asiakaslehdissä on aina henkilö lehden kannessa. Kansilehden suunnittelu lähteekin aina haastateltavasta, joka kanteen kuvataan.
— Keskustelemme aina toimitussihteerin tai jutun tekijän kanssa siitä, kuka haastateltava on ja miksi hänet on valittu lehden kansijuttuun. Kaikki lähtee liikkeelle kuvattavan persoonasta, kertoo Art Directorimme Henna Pöllä.
Kansikuvaa kuvatessa on osattava ajatella hyvän kuvan lisäksi lehden taittamista. Taittovaiheessa lehden kanteen muun muassa tulee nimiö ja otsikoita. Kansikuva ei siis ole pelkkä valokuva, vaan tekstielementeillä on siinä iso osa.
— Kuvassa tulee olla tilaa teksteille, jotta ne pääsevät oikeuksiinsa. Ammattitaitoinen valokuvaaja osaa ottaa asian huomioon. Yleensä lehden kansikuville on määritelty linjaus, joka käsittää esimerkiksi kuvan rajauksen. Siten saadaan yhtenäinen linja lehden eri numeroihin, selventää Pöllä.
Kunnianhimoa kuvauksissa
Pöllä on ollut mukana useiden asiakaslehtien kansisuunnittelussa sekä myös kansikuvauksissa. Joskus hän ideoi kuvattavalle valmiita asentoja, jotka ovat kuvaajalle avuksi. Vuosien varrella Hennan mieleen on jäänyt kansikuvaukset, jossa kuvattavana oli nuori naisvoimistelija.
— Ajattelin, että kerrankin voisimme saada kanteen asennon, johon ihmiset eivät yleensä taivu. Löysin netistä kuvan voimistelijasta, jossa hän istui lattialla pitäen toisesta jalastaan kädellään kiinni siten, että muodosti ikään kuin kolmion vartalollaan. Esitellessäni kuvaussuunnitelmaa valokuvaajalle, hän raapi päätään ja myöntyi epäuskoisena kokeilemaan ideaa, Henna naurahtaa ja jatkaa:
— Ja niin vain kuvattava taipui asentoon, vähän hakemista siinä tosin oli! Kyseinen kuvaaja kertoo nykyään usein kuvattaville, että kerran meillä oli tämän lehden kuvauksissa tällainenkin asento, mutta onneksi nyt ei tarvitse sellaiseen taipua, hymyilee Henna.
Lehden persoona kiteytettynä
Hyvä asiakaslehden kansikuva on teknisesti onnistunut, mutta sen täytyy myös henkiä asiakkaan maailmaa. Lisäksi kansi kulkee linjassa asiakkaan käyttämien värien ja muiden graafisessa ohjeistossa sekä lehden tyylikirjassa määriteltyjen visuaalisten ohjenuorien kanssa.
— Hyvä kansikuva herättää positiivisia tunteita. Tuskin voi mennä kovin pieleen, jos kanteen saadaan vangittua aidosti iloinen ja hymyilevä ihminen. Hyvä kansikuva ottaa huomioon myös henkilön persoonan. Kuvauspaikaksi on hyvä valita sellainen, joka on haastateltavalle tuttu tai ominainen.
Henna nauttii kansikuvien tekemisestä, sillä niissä kiteytyy lehden persoona. Kannen täytyy viestiä onnistuneesti kansihenkilöstä, lehden teemasta ja siitä asiakkaasta, jonka lehti on kyseessä. Persoona on numerosta toiseen aina hieman erilainen, mutta toisaalta pysyy aina tietyissä raameissa.
— Se on myös välillä haastavaa: aina kaikki ei mene ihan suunnitellusti eikä kansikuvasta tule maailman paras. Siitä taas sitten parannetaan, kiteyttää Henna.
Hennan vinkit kansikuvauksiin:
- Valitse kuvauksiin ammattitaitoinen ja tarkoitukseen sopiva kuvaaja.
- Valitse kuvauslokaatio huolella: millainen ympäristö sopii aiheeseen ja kuvattavan persoonaan?
- Ohjeista mallia jo ennen kuvauksia ja myös paikan päällä kuvauksissa. Yleensä toimitussihteeri tai jutun tekijä ohjeistaa kuvattavaa vaatetuksesta ja muista olennaisista asioista etukäteen.
- Varaa aikaa kuvattavan stailaamiseen eli vaatetuksen valitsemiseen ja meikkiin sekä hiustenlaittoon. Huomioi, mihin vuodenaikaan lehti ilmestyy. Talvilehden kannessa ei kannata poseerata esimerkiksi aurinkolaseissa ja shortseissa.
- Luo kuvauksissa hyvä tunnelma, jotta kuvattavalla on mahdollisimman helppo ja mukava olla.
Kaipaisiko yrityksesi asiakaslehden uudistusta tai täysin uutta lehteä? Ota yhteyttä
Kirjoittanut Sanna Kilpinen