Alkuasetelma
Autoklinikka on Suomen johtava vahinkokorjaamoketju, jonka toimipisteissä hoituvat vahinkotarkastukset, pelti- ja kolarikorjaukset sekä tuulilasinkorjaukset ja -vaihdot. Kun aloitimme viestintäyhteistyön vuonna 2017, Autoklinikan tavoitteena oli parantaa tunnettuuttaan autoilijoiden keskuudessa sekä nousta alalla arvostetuksi asiantuntijaksi.
Mitä teimme
Strategiaprosessissa löysimme nopeasti Autoklinikan hyvän elämän merkityksen liikenneturvallisuudesta, jonka parantamiseksi olemme jakaneet säännöllisesti tietoa ja vinkkejä autoilun trendeistä, hyvistä käytännöistä ja sudenkuopista. Vahvimmin teema näkyy joka syksy järjestettävänä Pysäköintipäivänä, jolloin tiedotteiden, videoiden ja tempausten kautta pyritään kiinnittämään huomiota turvalliseen pysäköintialueilla liikkumiseen. Autoklinikan viestintä nojaa joka vuodelle tehtävään suunnitelmaan, johon jätetään kuitenkin tilaa, jotta voimme tarvittaessa reagoida ketterästi vaikkapa äärimmäisten sääilmiöiden aiheuttamiin peltivaurioaaltoihin.
Tulokset
Aktiivisen ja pitkäjänteisen viestinnän ansiosta Autoklinikka on onnistunut nousemaan alallaan asiantuntijaksi, johon toimittajat ovat yhteydessä kaivatessaan tietoa korjausalasta tai autovaurio-aiheista. Samalla yhtiön liiketoiminta on kasvanut tasaisesti vuosi vuodelta. Tempauksista menestyneimpiin lukeutuvat esimerkiksi Taskuparkin SM-kisat, jotka järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2018. Tuolloin aihe sai kymmeniä mediaosumia iltapäivä- ja sanomalehdissä, paikallismedioissa ja TV-uutisissa. Samalla Autoklinikan verkkosivujen kävijämäärä kasvoi 21 prosenttia. Kampanjan tulokset vakuuttivat myös European Excellence Awards 2018 -kilpailun raadin, joka valitsi Taskuparkin SM-kisat Euroopan parhaiden liikenne- ja logistiikka-alan viestintäkampanjoiden shortlistalle.