Yrityksen asiakaslehti on ainutlaatuinen kanava, jonka kautta pidetään yhteyttä omiin asiakkaisiin. Viime vuosina useita lehtiä on lopetettu tai niiden jatkosta keskustellaan yrityksissä, mutta silti asiakaslehdillä on arvokas paikka sisältömarkkinoinnissa. Lue, miksi!
Asiakaslehtien etu on suora yhteys asiakkaisiin. Lehti muistuttaa yrityksen toiminnasta, mutta on kuitenkin vähemmän kaupallinen.
– Kun asiakas uppoutuu sisällöltään laadukkaisiin ja tietoa sekä tarinoita jakaviin artikkeleihin, hän on huomaamattaan avoimempi yrityksen viesteille, kertoo toimitussihteerimme Pirkko Soininen.
Tutkimusten mukaan lukijoiden suhtautuminen asiakaslehtiin on positiivinen ja niiden koetaan antavan arvoa lukijalle. Asiakaslehdistä lukija voi saada erityistä ja syventävää tietoa, jota ei muualla ole helposti saatavilla.
Kansallisen mediatutkimuksen (KTM) mukaan Suomen suosituimpien lehtien listoilla on kärkipäässä vuodesta toiseen asiakaslehtiä muiden aikakauslehtien joukossa.
– Se, että yritys panostaa asiakaslehteen viestii samaa myös asiakkaille – heihin halutaan panostaa. Tämä lisää asiakasuskollisuutta, ja lehden avulla onkin mahdollista rakentaa hyvää asiakaskokemusta ja yrityksen brändiä, kiteyttää toimittajamme Johanna Pelto-Timperi.
Painettu vai sähköinen?
Perinteinen painettu asiakaslehti kannetaan kotiin ja moni lukee tai selailee sitä automaattisesti vaikkapa aamukahvin lomassa. Laadukas painojälki toistaa värit ja tekstuurit näyttöä paremmin.
– Koteihin kannetaan enää vain harvoja asiakas- ja ilmaisjakelulehtiä, joten ne tulee luettua entistä tarkemmin. Postin mukana tuleva lehti tarjoaa mukavaa vaihtelua sähköisen tarjonnan rinnalle, avaa Pelto-Timperi.
Verkkolehtien pariin pitää itse hakeutua ja ne vaativat kaverikseen jakelukanavat ja markkinointia.
– Asiakaslehtiemme avoimissa palautteissa lukijat kiittävät usein painetusta lehdestä ja toteavat, ettei lehteä tulisi luettua, jos se olisi vain netissä. Jokaisen yrityksen kannattaakin punnita, kannattaisiko kuitenkin satsata painettuun lehteen, joka tulee suuremmalla todennäköisyydellä luetuksi. Monikanavainen viestintä on toki tehokkain keino tavoittaa asiakkaat, painetun lehden juttuja voidaan hyödyntää myös netissä, toteaa Soininen.
Asiakaslehdet voivat kerätä palautetta lukijoilta, mutta nykyaikana olennainen keskusteluyhteys ja vuorovaikutus puuttuvat painetusta lehdestä. Toisaalta ikävien kommenttien moderointiin ei tarvitse varata resursseja.
Perinteisen painetun lehden ei tarvitse kuitenkaan olla tylsä. Asiakaslehdet ovat nykyään todella laadukkaita. Maailmalla on useita uudistettuja asiakaslehtiä, jotka ovat niin suosittuja, että asiakkaat maksavat niistä.
Kaipaako asiakaslehtenne uudistusta? Pohditko lehden tekemistä? Ota yhteyttä, niin pohditaan yhdessä!