Vuosia käytössä olleet tavat voivat olla toimivia, mutta joukosta löytyy varmasti heikompia lenkkejä, jotka kaipaavat päivitystä tai jotakin uutta rinnalleen. Tästä syystä käynnistimme meillä edelliskeväänä Kuukauden kokeilut.
Päätimme kokeilla kuukausittain jotakin uutta, joka ehkäpä nopeuttaa, parantaa tai muulla tavalla tekee yhdessä työskentelystämme jouhevampaa. Keksimme kokeiltavan asian yhdessä, ja palvelumuotoilijamme kysyivät aluksi kunkin fiiliksiä tulevasta kokeilusta. Myös matkan varrella sai kertoa kokemuksesta. Palautteiden ja kokeilun tulosten perusteella teimme yhdessä päätöksen: otammeko asian vakituiseen käyttöön vai emme.
– Uudet ideat voivat usein jäädä vain ajatuksen tasolle, mutta kuukauden kokeiluilla on helppo seuloa ideoista toimivimmat ja halutessaan jatkaa niiden käyttöä. Kokeilu tuntuu riskittömältä tavalta aloittaa uutta ja tuntematonta, kun mitään ei vielä hakata kiveen – kokeilun päätyttyä voidaan myös tulla tulokseen, että tämä ei toimi meillä, kertoo graafinen suunnittelijamme Katariina Torikka.
OSG Viestinnässä olemme ehtineet kokeilla jo rajatonta etätyötä, taukojen lisäämistä, Slack-viestintäkanavaa ja briiffaamisen kehittämistä. Myös uusi ilmeemme sai alkunsa AD-tiimimme Kuukauden kokeiluna.
– Kokemukset kokeiluista ovat olleet positiivisia ja monia uusia käytäntöjä onkin jo löydetty jokapäiväiseen käyttöön. Aiomme pitää kokeilukulttuurimme jatkossakin virkeänä, kuukauden sijaan kvartaalin kokeiluina, koska koimme kuukauden vierähtävän toimistollamme turhan nopeasti, summaa Katariina.
Kirjoittanut Katariina Torikka ja Sanna Kilpinen